eva kroon
Alt-mezzo
De Nederlandse alt-mezzo Eva Kroon maakte in 2015 haar debuut bij De Nationale Opera (DNO) met ‘Une voix de femme en coulisse’ en als understudy voor Mère Jeanne in Dialogues des Carmélites ‘ in het kader van ‘De Nationale Opera talent’ o.l.v. dirigent Stéphane Denève en regisseur Robert Carsen.
De afgelopen seizoenen heeft zij bij de DNO in meerdere producties haar opwachting mogen maken: Un Musico’ (Manon Lescaut in de regie van Andrea Breth en o.l.v. Alexander Joel), ‘Stimme aus der Höhe’ (Parsifal o.l.v. Marc Albrecht in de regie van Pierre Audi), La Voix de la tombe (Les contes d’Hoffmann o.l.v Carlo Rizzi, regie Tobias Kratzer) en afgelopen maart was zij te zien in de wereldpremière van ‘Caruso a Cuba, een werk van de Nederlandse componist Micha Hamel o.l.v. Otto Tausk en regie van Johannes Erath.In de zomer van 2018 was Eva te zien bij Opera Spanga in de rol van Amneris (Aida, Verdi) en dat najaar gaf zij gestalte aan Keizer Wilhelm II in Kameropera ‘De Grens’ een nieuw werk van Jan-Peter de Graaff. In de rollen die zij gestalte geeft wordt zij geprezen om haar warme, diepe klankkleur en de inleving en dramatiek van de personages.Komend seizoen brengt wederom een paar mooie hoogtepunten, waaronder een stipendium voor een bezoek aan Bayreuth in augustus, Daarnaast brengt het nieuwe seizoen twee producties bij De Nationale Opera: het najaar van 2019 brengt haar eerste Walküre ‘Grimgerde’ in een herneming van de gelauwerde regie van Pierre Audi en begin 2020 Stimme von Oben in Frau ohne Schatten o.l.v. Marc Albrecht.
Ook oratorium heeft haar interesse. Haar warme, diepe klankkleur maakt haar een graag gehoorde soliste in diverse werken. Zij was o.a. te horen als alt-solist in de Matthäus-Passion en Johannes-Passion (J.S. Bach), Het Requiem, de Krönungsmesse van W.A. Mozart, Petite Messe Solennelle en het Stabat Mater van Rossini, het Stabat Mater van Dvořák en het Requiem van Verdi.Kroon behaalde haar Bachelor zang aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag en heeft haar Master of Opera behaald aan The Dutch National Opera Academy (DNOA) onder de artistieke leiding van Alexander Oliver. De belangrijkste stappen in haar vocale ontwikkeling heeft zij na haar studie gemaakt bij Abbie Furmansky. Momenteel werkt zij met Peter Lockwood en Nadine Secunde.
De afgelopen seizoenen heeft zij bij de DNO in meerdere producties haar opwachting mogen maken: Un Musico’ (Manon Lescaut in de regie van Andrea Breth en o.l.v. Alexander Joel), ‘Stimme aus der Höhe’ (Parsifal o.l.v. Marc Albrecht in de regie van Pierre Audi), La Voix de la tombe (Les contes d’Hoffmann o.l.v Carlo Rizzi, regie Tobias Kratzer) en afgelopen maart was zij te zien in de wereldpremière van ‘Caruso a Cuba, een werk van de Nederlandse componist Micha Hamel o.l.v. Otto Tausk en regie van Johannes Erath.In de zomer van 2018 was Eva te zien bij Opera Spanga in de rol van Amneris (Aida, Verdi) en dat najaar gaf zij gestalte aan Keizer Wilhelm II in Kameropera ‘De Grens’ een nieuw werk van Jan-Peter de Graaff. In de rollen die zij gestalte geeft wordt zij geprezen om haar warme, diepe klankkleur en de inleving en dramatiek van de personages.Komend seizoen brengt wederom een paar mooie hoogtepunten, waaronder een stipendium voor een bezoek aan Bayreuth in augustus, Daarnaast brengt het nieuwe seizoen twee producties bij De Nationale Opera: het najaar van 2019 brengt haar eerste Walküre ‘Grimgerde’ in een herneming van de gelauwerde regie van Pierre Audi en begin 2020 Stimme von Oben in Frau ohne Schatten o.l.v. Marc Albrecht.
Ook oratorium heeft haar interesse. Haar warme, diepe klankkleur maakt haar een graag gehoorde soliste in diverse werken. Zij was o.a. te horen als alt-solist in de Matthäus-Passion en Johannes-Passion (J.S. Bach), Het Requiem, de Krönungsmesse van W.A. Mozart, Petite Messe Solennelle en het Stabat Mater van Rossini, het Stabat Mater van Dvořák en het Requiem van Verdi.Kroon behaalde haar Bachelor zang aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag en heeft haar Master of Opera behaald aan The Dutch National Opera Academy (DNOA) onder de artistieke leiding van Alexander Oliver. De belangrijkste stappen in haar vocale ontwikkeling heeft zij na haar studie gemaakt bij Abbie Furmansky. Momenteel werkt zij met Peter Lockwood en Nadine Secunde.