Leven met de Matthäus

29 januari, 2024

Dit jaar is het 125 jaar geleden dat Willem Mengelberg de Matthäus-Passion van Bach voor het eerst uitvoerde in het Concertgebouw in Amsterdam met het Concertgebouworkest en Toonkunstkoor Amsterdam. Het werd een jaarlijkse traditie. De uitvoeringen van de Matthäus-Passion in de passietijd leidden tot de grote Matthäus-liefde die in ons land nog steeds bestaat. Aanleiding voor Toonkunstkoor Amsterdam om daar met een podcastserie bij stil te staan: ‘Leven met de Matthäus’.

In zes afleveringen wordt het Nederlandse succes van de Matthäus-Passion verklaard. Elke aflevering heeft een eigen thema dat door uitvoerenden en mensen achter de schermen wordt belicht. Zo komen koorzangers, solisten, orkestmusici, jongens uit het jongenskoor, medewerkers van het Concertgebouw en trouwe Matthäusgangers aan het woord.

Leven met de Matthäus op spotify

Leven met de Matthäus op Apple

Leven met de Matthäus op Deezer

Mengelbergs Matthäus 1939 gerestaureerd

Willem Mengelbergs legendarische uitvoering van de Matthäus-Passion op Palmzondag 1939 is op spectaculaire wijze gerestaureerd. De nieuwe editie is in digital remix als driedubbel-cd vanaf half maart 2024 leverbaar via de Willem Mengelberg Society.